کد مطلب:15031
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
آيا تصرف در طبيعت امكان دارد؟
فلاسفه اسلامي در بخش قواي روحي و نفساني پيراموش امكان تصرف در طبيعت بحثهاي
جالبي دارند كه گوشهاي از آن را يادآور ميگرديم:
شيخ الرئيس فيلسوف بزرگ اسلام ميفرمايد: اگر از عارفي به تو خبري رسيد كه به نيروي
خود ميتواند كاري كند، يا چيزي را حركت دهد، يا خود حركتي كند كه از توانايي
ديگران بيرون است، آن را انكار مكن، زيرا اگر از طريق طبيعي وارد شوي به اين مقصد
ميرسي.(اشارات نموا دهم3/ 397)
شيخ اشراق ميگويد: «هرگاه از جهان بالا بر نفس انساني، به طور متوالي مدد رسيد،
جهان مطيع او ميگردد و دعاي او مستجاب ميشود. چنين نوري كه از جهان بالا بر نفوس
انساني ميرسد، اكسير علم و قدرت است، جهان به وسيلهاي، مطيع انسان ميگردد و
نفوس، قدرت خلاقيت پيدا ميكنند.
مرحوم صدرالمتألهين ميگويد: معجزات و كرامات پيامبران روي سه اصل استوار است كه
نخستين آنها، قدرت روحي است كه جهان ماده را تحت تسخير خود درميآورد.
هدف از نقل اين كلمات اين است كه روشن گردد كه مسئله تصرّف در تكوين كه در اصطلاح
امروز به آن ولايت تكويني ميگويند، ريشه ديرينه داشته و پيوسته مورد توجه
دانشمندان بوده است و بر اساس اصول علمي استوار ميباشد.
هر چند منكرانِ امكان تصرف در طبيعت، به انظار چنين دانشمنداني اعتنا نكرده و براي
فريفتن عوام، آنان را به صوفي گري متهم ميكنند ديگر نميدانند كه اگر در شرق، به
راستي فردي و يا افرادي شايسته نام دانشمند باشند همين پيشوايان و نظاير آنان هستند
كه جهان بشريت به افكار بزرگ و علمي آنها ميبالد.
اصالت روح از نظر قرآن
آية الله جعفر سبحاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.